De ontwikkeling van de mensheid loopt van natuurmens uit de prehistorie tot de verstedelijkte moderne mens. Ieder mens maakt dit ontwikkelingsproces vanaf z’n geboorte opnieuw mee in versnelde vorm.
Voor kinderen is het belangrijk dat er tegemoet gekomen wordt aan het stadium waarin ze zich bevinden.
Een intellectuele benadering van de natuur kan voor de kinderen vervreemdend werken. Een actief spel past meer bij de aard van het kind dan een wandeling waarbij biologische weetjes over de natuur worden verteld. Al spelend en handelend ervaren de kinderen de verbinding met de natuur op rechtstreekse wijze: de kleuren, de geuren, de vormen, het geruis van de wind, het gezang van de vogels.
Een gezamenlijk spel in de natuur bevordert bovendien de harmonie op sociaal gebied.
Hier is een vrolijk spel dat onze verre voorouders al speelden.
Boompje verwisselen
(7 tot 10 spelers is het leukst)
- We kiezen een aantal bomen die ongeveer in een cirkel staan (niet te dicht bij elkaar), één boom minder dan er spelers zijn.
- Iedere speler (behalve één) gaat nu bij een ’speelboom’ staan. We kijken nu goed welke bomen ’meedoen’.
De speler die geen boom heeft staat in het midden. - Nu gaan kinderen wisselen van boom.
Tijdens het wisselen probeert de speler zonder boom snel een ’vrije’ boom te bemachtigen (zie bovenstaande afbeelding). - Als het niet gelukt is gaat hij weer in het midden staan.
Als hij wél een boom te pakken heeft blijft er vanzelf iemand anders over zonder boom. Deze gaat dan in het midden staan.
Het wordt extra spannend als we risico’s nemen:
- Je gaat bijvoorbeeld wisselen met iemand die heel ver staat.
- Of je gaat de in het midden staande speler ’n beetje uitdagen door je boom los te laten en naar hem toe te lopen. Dan heb je natuurlijk wel kans dat iemand anders jouw boom inpikt, maar dat is juist leuk, want naar welke boom moet jij nu gauw heen rennen?
Tip: Als de spelers te lang bij hun eigen veilige boom blijven staan kunnen we roepen: ”Allemaal wisselen”… Zo komt er meer beweging in het spel.
N.B. Natuurlijk gaat er niets boven de eigen creatieve verwerking van ervaringen door middel van tekenen, schilderen, dichten, of wat ook.
Maar in bepaalde gevallen kan het inkleuren van een kleurplaat misschien een welkome en rustgevende activiteit zijn, en door het ’binnen de lijntjes blijven’ ervaart het kind grenzen, wat soms heilzaam kan zijn.
Voor kleurnuances is het gebruik van kleurpotloden en pastelkrijtjes uiteraard veel geschikter dan viltstiften.
klik hier voor de kleurplaat 'boompje verwisselen'...
Fijne dag in het bos!
Tineke Boon
Een heerlijke bezigheid aan het strand!
Uit: 'Vakantieboek' van Anne en Peter Thomas.
Zomer | spelletjes
Zingen en spelen in de kring
Bron 'Leven met het jaar', Christiane Kutik, Ineke Verschuren e.a.
Spelletjes | muziek maken | Carnaval
Een verrassend werpspel voor kinderen vanaf 5 jaar
Knutselen | spelletjes
Speelkaboutertje (of Pietje) van vilt
Handwerken | spelletjes | knutselen | Sinterklaas
Wichtelen in de adventstijd
Handwerken | Advent | spelletjes
Een handgebarenzangspelletje en een kleurplaat
Lente | spelletjes | muziek maken | spreuken en versjes
Juffie Margo voor peuters en kleuters
Liedjes, versjes en handgebaarspelletjes
Muziek maken | spelletjes | lente
Een lentespelletje voor jonge kinderen
Muziek maken | spelletjes | lente
Het spinnetje loopt langs zijn draad naar beneden...
Herfst | knutselen | spelletjes
Beweegspelletje voor de paastijd
Paastijd | knutselen | spelletjes
Een paasverhaal voor de allerkleinsten
Hetty Hijmans
Paastijd | verhalen vertellen | spelletjes
